Kolory Lab AgX vs. Drylab Epson D3000 (gamut)
Category:GlownaOstatnio na jednym z forum poświęconych fotografii przeczytałem wpis dotyczący potencjalnie gorszej reprodukcji kolorów odbitek z drylaba vs. lab-a cyfrowego opartego o proces AgX. Jako że często profiluje i kalibruję te urządzenia jestem w stanie sam to sprawdzić. Wystarczy trochę wiedzy i aktualne profile ICC obu urządzeń. Obiektywna ocena, które z urządzeń jest w stanie dać większą przestrzeń barw na odbitce polega na porównaniu gamut-ów obu urządzeń. Co to jest gamut opisałem już tutaj.
Bryły opisujące gamut-y obu maszyn wygenerowane są na podstawie profili ICC dwóch istniejących i działających urządzeń. Oba te urządzenia profilowałem w tym roku. Zaznaczam że nie są to profile ICC dostarczone przez producentów tych urządzeń. Kolorowa bryła o pełnej powierzchni przedstawia gamut Noritsu QSS-3201SD (Papier Fuji Crystal + chemia Tetenal). Kolorowa bryła siatka opisuje gamut Epsona SureLab D3000 (papier Epson + oryginalne tusze Epson). Galeria poniżej pokazuje obie bryły równocześnie w przestrzeni Lab.
Noritsu QSS-3102SD vs. Epson D3000 1
Noritsu QSS-3102SD vs. Epson D3000 2
Noritsu QSS-3102SD vs. Epson D3000 3
Noritsu QSS-3102SD vs. Epson D3000 4
Noritsu QSS-3102SD vs. Epson D3000 5
Dodatkowy komentarz chyba jest zbyteczny. Widać od razu który gamut jest większy. Jest to spowodowane fizycznymi właściwościami pigmentów użytych w druku atramentowym w porównaniu do właściwości fizycznych barwników powstających z komponentów barwnych w procesie wywoływania obrazu utajonego AgX. Jednak mniejszy gamut z odbitek z Lab-a AgX wcale ich nie dyskwalifikuje. Odbitki wykonane w technologii AgX mają swoje zalety a odbitki z drylab-a mogą mieć pewne mankamenty. Aby to sprawdzić obiektywnie, trzeba przeprowadzić dodatkowe badania i testy. Jeżeli będzie zainteresowanie tym tematem to je zrobię i napiszę coś więcej. 🙂