Papier fotograficzny Fomei SERIES 230 Gloss.

  • 2
dobrykolor, profile ICC

Papier fotograficzny Fomei SERIES 230 Gloss.

Category:Glowna,Profesjonalne wydruki fotograficzne,Profilowanie drukarek fotograficznych Tags : 

Wstęp.

Tym razem będziemy testować papier fotograficzny przeznaczony do urządzeń typu DryLab. Test dotyczyć będzie papieru Fomei SERIES 230 Gloss.  Papier do testów otrzymaliśmy dzięki uprzejmości Medikon Polska Sp. z o.o.. Firma Medikon Polska Sp. z o.o. jest również dystrybutorem marki Fomei w Polsce. Papier Fomei SERIES 230 Gloss jest przenaczony do druku na urządzeniach drukujących typu DryLab. Fomei poleca jego zastosowanie w drukarkach: Epson SureLab D3000, Epson SureLab D700, Fuji Frontier DL 42SD, Fuji Frontier DL 430,
Fuji Frontier DL 650,  Fuji Frontier DX100 oraz we wszystkich podobnych dryLaba-ach drukujących z użyciem tuszy wodnych oraz pigmentowych.

Zdjęcie użyte do oceny jakości reprodukcji barw otrzymaliśmy od MK Photography & Style. Dziękujemy bardzo Michałowi Piotrowskiemu autorowi zdjęcia za zgodę na jego użycie i publikację w naszym teście oraz stronie FB.

Drukarka, narzędzia pomiarowe i oprogramowanie użyte w trakcie testu.

Testy przeprowadzone zostały w laboratorium fotografii cyfrowej Foto Rondo. Odbitki testowe wydrukowane zostały z użyciem drukarki EPSON SureLab SL-D700 przy zastosowaniu oryginalnych tuszy producenta. Do wysyłania wydruków na drukarkę posłużyło oprogramowanie Adobe ACPU. Do pomiaru białości papieru zastosowany został spektrofotometr Techkon Spectrodens. Pomiary testu DK_RGB_884 przeprowadzone zostały z użyciem spektrofotometru X-Rite i1 Pro 2. Profil ICC wygenerowany został w programie colprof z pakietu oprogramowania ArgyllCMS. Analiza i wizualizacja wyników pomiaru przeprowadzona została z użyciem oprogramowania ColorLab, programów narzędziowych pakietu ArgyllCMS oraz gnuplot.

Konfekcjonowanie papieru.

Rolki testowanego papieru pakowane są pojedynczo w karton ze sztywnej tektury falistej. Pudełka są oznaczone ergonomicznie umieszczonymi nalepkami. Nalepka w sposób czytelny opisuje zawartość pudełka. Rolka zapakowana jest w rękaw z grubej folii PE. Folia PE dobrze zabezpiecza papier przed czynnikami zewnętrznymi oraz nie ulega łatwemu uszkodzeniu przy częstym wyjmowaniu i chowaniu papieru. Producent ma w swojej ofercie następujące szerokości rolek papieru 127mm, 152mm, 203mm oraz 210mm. Dla wszystkich szerokości każda rolka mieści 65 metrów bieżących papieru.

Konfekcjonowanie papieru Fomei SERIES 230 Gloss

Wstępna ocena papieru.

Testowany papier ma gramaturę 230g/m2, jego powierzchnia ma ładny połysk i jest odporna na odciski palców. Na rewersie papieru nie ma nadruku z informacją o nazwie  jego producenta lub informacji o nazwie papieru.  Ten rodzaj powierzchnia papieru pozwala uzyskać bardzo dobrą ostrość oraz duże maksymalne gęstości optyczne wydruków. Gramatura na poziomie 230g/m2 przyczyni się do dłuższej żywotności używanego w dryLab-ie noża służącego do odcinania wydruków.

Pomiar białości papieru.

Pomiar białości papieru przeprowadzony został z użyciem spektrofotometru Techkon Spectrodens. Jako warunki pomiarowe użyte były następujące ustawienia: Iluminant M1(D50), standard CIE 1931 2° observer. Końcowy wynik pomiaru otrzymany na podstawie uśrednionych dziesięciu wyników pomiarów wygląda następująco:

CIE XYZ: 88.38 90.76 86.25,

CIE Lab: 96.31 01.60 -09.35,

Na podstawie wyników pomiarów spektralnych przygotowany został wykres reemisji dla mierzonej wielkości. Wykres w galerii poniżej.

Wykres reemisji dla papieru Fomei SERIES 230 Gloss.

Przygotowanie profilu ICC dla papieru Fomei SERIES 230 Gloss.

Profil ICC RGB, wygenerowany został dla testu DK_RGB_884. Wydrukowany test został pomierzony dwukrotnie a wyniki zostały uśrednione. Różnica pomiędzy poszczególnym pomiarami a ich średnią przedstawia się następująco: CIE dE aver= 0.20, CIE dE sigma = 0.11, CIE dE max = 1,89.  Do przygotowania profilu użyty został program colprof z ustawieniami odpowiednimi do generowania profili ICC dla urządzeń pseudoRGB. Jako PCS profilu ICC została wybrana przestrzeń CIE Lab.  Program narzędziowy colprof po zakończeniu liczenia profilu wyświetla podsumowanie jego końcowej dokładności. W tym wypadku uzyskaliśmy następujące wyniki CIE dE: max. = 2.973261, avg. = 1.351376, RMS = 1.446021. Uzyskany profil jest poprawny oraz ma ciągły gamut. W galerii poniżej można zobaczyć etapy przygotowania, generowania i oceny uzyskanego profilu ICC.

Generowanie profilu ICC

Porównanie gamut-u papieru  Fomei SERIES 230 Gloss gamut-u profilu ICC sRGB.

W galerii poniżej widać efekt rzutowania (porównania) gamut-u profilu papieru Fomei SERIES 230 Gloss (pełna bryła) oraz gamut-u profilu sRGB (siatka bryły). Na zdjęciach widać, że gamut papieru jest mniejszy objętościowo od gamutu sRGB. W zakresie barw żółtych, żółto-zielonych raz niebieskich jest trochę szerszy niż gamut sRGB. W zakresie  świateł (dla L bliskiego 100) jego wielkość zapewnia dobrą reprodukcję kolorów bez konieczności zastosowania dużej kompresji podczas konwersji obrazu z przestrzeni sRGB do przestrzeni testowanego papieru. W zakresie cieni (dla L bliskiego 0) wielkość gamut-u papieru jest porównywalna z innymi papierami fotograficznymi tej klasy.

Gamut profilu Fomei SERIES 230 Gloss vs. gamut sRGB

Porównanie gamut-u papieru Fomei SERIES 230 Gloss oraz gamut-u dla papieru gloss fotograficznego proces klasyczny AgX minilab Noritsu.

W galerii poniżej widać efekt rzutowania (porównania) gamut-u profilu papieru Fomei SERIES 230 Gloss (siatka bryły) oraz gamut-u zdjęcia testowego (pełna bryła). Na zdjęciach widać, że gamut uzyskany dla wydruku na papierze jest znacznie  większy od gamut-u możliwego do uzyskania przy zastosowaniu odbitki z klasycznego procesu AgX i minilaba Noritsu. Technologia druku atramentami pigmentowymi na papierach fotograficznych zawsze daje znacząco większy gamut niż ten uzyskiwany przy zastosowaniu procesu AgX.

Gamut profilu Fomei SERIES 230 Gloss vs. proces klasyczny AgX minilab Noritsu papier gloss.

Porównanie gamut-u papieru  Fomei SERIES 230 Gloss oraz gamut-u zdjęcia testowego.

Dzięki oprogramowaniu narzędziowemu z pakietu oprogramowania ArgyllCMS uzyskaliśmy gamut opisujący zdjęcie testowe. Na zdjęciach w galerii poniżej możemy zobaczyć jak wygląda porównanie gamut-u papieru Fomei SERIES 230 Gloss (siatka bryły) oraz gamutu zdjęcia testowego (pełna bryła). Większość barw występujących na zdjęciu powinno transformować się do przestrzeni barw papieru bez kompresji. Największa konieczna kompresja występować będzie w zakresie barw niebiesko-zielonej. W zakresie  świateł (dla L bliskiego 100) punkt bieli zdjęcia oraz papieru są zbliżone. W zakresie cieni (dla L bliskiego 0) różnica pomiędzy papierem a zdjęciem jest trochę większa. Przy konwertowaniu zdjęcia do profilu drukarki warto włączyć opcję BPC. Pozwoli ona podczas kompresji cieni zachować w nich więcej szczegółów.

Gamut profilu Fomei SERIES 230 Gloss vs. gamut zdjęcia testowego

Podsumowanie i wnioski.

Testowany przez nas papier posiada wysoką białość podłoża. Jego punkt bieli przesunięty jest w kierunki barwy niebieskiej (b=-09.35). Spowodowane jest to prawdopodobnie sporą zawartością OBA w testowanym papierze. Takie przypuszczenie potwierdza też wykres reemisji dla testowanego papieru. Reemisjia o wartości powyżej 100 dla zakresu długości fali 425-475 nm również sugeruje zawartość OBA w masie papieru. To samo możemy również zaobserwować przy porównaniu z gamut-em profilu sRGB. Fragment bryły gamut-u papieru opisujący zakres barwy niebieskiej wychodzi po za bryłę gamut-u profilu sRGB.

Dla papieru Fomei SERIES 230 Gloss bez problemu udało się wygenerować profil ICC. Przy zastosowaniu do druku oryginalnych tuszy EPSON uzyskaliśmy spory i ciągły gamut. Taki gamut zapewnia  możliwość dobrej reprodukcji barw nie tylko w przypadku drukowania prac amatorskich ale również profesjonalnych. Na zdjęciu poniżej widać symulację wydruku zdjęcia testowego. Konwersja zdjęcia przeprowadzona została w programie Adobe Photoshop dla rendering intent relative oraz przy włączonej opcji BPC. Uzyskany efekt reprodukcji barw dla testowanego zdjęcia oceniamy subiektywnie jako bardzo dobry.

Zdjęcie testowe w przestrzeni AdobeRGB Nikon oraz po kowersji do przestrzeni profilu ICC papieru Fomei SERIES 230 Gloss.

Podsumowując. Papier Fomei SERIES 230 Gloss stanowi dobre rozwiązanie do druku prac amatorskich oraz profesjonalnych z użyciem urządzeń drukujących DryLab. Jego równomierny połysk, wysoka ostrość drukowanych drobnych elementów obrazu oraz uzyskiwane wysokie gęstości optyczne w cieniach zachęcają do używania go jako podstawowego papieru do druku prac amatorskich. Uzyskiwana jakość wydruków powinna spełnić również oczekiwania profesjonalistów. Dobrze przygotowany indywidualny profil ICC uwzględniający sporą zawartość OBA oraz stan urządzenie drukującego pozwoli osiągnąć dobrą reprodukcję barw drukowanych prac.

Spora zawartość OBA w papierze może powodować wystąpienie zjawiska metameryzmu oraz może mieć wpływ na mniejszą odporność na światło wydrukowanych prac. Badania takie wykraczają jednak po za zakres tego testu.

Zapraszamy do skorzystania z naszej usługi przygotwywania profili ICC dla drukarek fotograficznych!

Nazwy Adobe, EPSON, NIKON, Techkon, ArgyllCMS są zastrzeżonymi znakami towarowymi i stanowią własność ich producentów. 

2 komentarze

mini21

19 listopada, 2018at 10:05 am

Wspaniała recenzja.
Bardzo konkretna i szczegółowa.

Leave a Reply