Papier fotograficzny Fomei SERIES 230 Lustre.

  • 0
Fomei SERIES 230 Lustre, profile ICC, dobrykolor

Papier fotograficzny Fomei SERIES 230 Lustre.

Category:Glowna,Profesjonalne wydruki fotograficzne,Profilowanie drukarek fotograficznych Tags : 

Wstęp.

Po przerwie wracamy do testów papierów fotograficznych Fomei SERIES 230. W tym teście zajmiemy się papierem Fomei SERIES 230 Lustre. Papier do testów otrzymaliśmy dzięki uprzejmości Medikon Polska Sp. z o.o.. Firma Medikon Polska Sp. z o.o. jest również dystrybutorem marki Fomei w Polsce. Papier Fomei SERIES 230 Lustre jest przenaczony do druku na urządzeniach drukujących typu DryLab. Fomei poleca jego zastosowanie w drukarkach: Epson SureLab D3000, Epson SureLab D700, Fuji Frontier DL 42SD, Fuji Frontier DL 430, Fuji Frontier DL 650,  Fuji Frontier DX100 oraz we wszystkich podobnych dryLaba-ach drukujących z użyciem tuszy wodnych oraz pigmentowych.

Zdjęcie użyte do oceny jakości reprodukcji barw otrzymaliśmy od fotografa Marcina Szymańskiego. Dziękujemy bardzo autorowi zdjęcia za zgodę na jego użycie i publikację w naszym teście oraz na naszej stronie FB.

Drukarka, narzędzia pomiarowe i oprogramowanie użyte w trakcie testu.

Testy kolejnego papieru z serii Fomei SERIES 230 przeprowadzone zostały w laboratorium fotografii cyfrowej Foto Rondo. Odbitki testowe wydrukowane zostały z użyciem drukarki EPSON SureLab SL-D700 przy zastosowaniu oryginalnych tuszy producenta. Do wysyłania wydruków na drukarkę posłużyło oprogramowanie Adobe ACPU. Do pomiaru białości papieru zastosowany został spektrofotometr Techkon Spectrodens. Pomiary testu DK_RGB_884 przeprowadzone zostały z użyciem spektrofotometru X-Rite i1 Pro 2. Profil ICC wygenerowany został w programie colprof z pakietu oprogramowania ArgyllCMS. Analiza i wizualizacja wyników pomiaru przeprowadzona została z użyciem oprogramowania ColorLab, programów narzędziowych pakietu ArgyllCMS oraz gnuplot. Metodyka testu, warunki pomiaru  oraz zastosowane do pomiaru urządzenia są identyczne jak w teście papieru Fomei SERIES 230 Gloss. Takie podejście umożliwi późniejsze obiektywne porównanie całej rodziny papierów Fomei SERIES 230.

Konfekcjonowanie papieru.

Sposób konfekcjonowania papieru jest identyczny dla całej rodziny papierów Fomei SERIES 230. Rolki testowanego papieru pakowane są pojedynczo w karton ze sztywnej tektury falistej. Pudełka są oznaczone ergonomicznie umieszczonymi nalepkami. Nalepka w sposób czytelny opisuje zawartość pudełka. Rolka zapakowana jest w rękaw z grubej folii PE. Folia PE dobrze zabezpiecza papier przed czynnikami zewnętrznymi oraz nie ulega łatwemu uszkodzeniu przy częstym wyjmowaniu i chowaniu papieru. Producent ma w swojej ofercie następujące szerokości rolek papieru 127mm, 152mm, 203mm oraz 210mm. Dla wszystkich szerokości każda rolka mieści 65 metrów bieżących papieru.

Konfekcjonowanie papieru Fomei SERIES 230 Lustre

Wstępna ocena papieru.

Testowany papier ma gramaturę 230g/m2, jego powierzchnia ma widoczną strukturę i jest półmatowa. Papier cechuje odporność na odciski palców. Na rewersie papieru nie ma nadruku z informacją o nazwie  jego producenta lub informacji o nazwie papieru. Gramatura na poziomie 230g/m2 przyczyni się do dłuższej żywotności używanego w dryLab-ie noża służącego do odcinania wydruków.

Pomiar białości papieru.

Pomiar białości papieru przeprowadzony został z użyciem spektrofotometru Techkon Spectrodens. Warunki pomiaru były następujące: Iluminant M1(D50), standard CIE 1931 2° observer. Wynik pomiaru otrzymany na podstawie uśrednionych dziewięciu pomiarów:

CIE XYZ: 87.36 89.81 84.64,

CIE Lab: 95.92 01.40 -08.76,

Na podstawie wyników pomiarów spektralnych przygotowany został wykres reemisji dla badanego parametru. Wykres reemisji w galerii poniżej.

Wykres reemisji dla papieru Fomei SERIES 230 Lustre.

Przygotowanie profilu ICC dla papieru Fomei SERIES 230 Lustre.

Profil ICC RGB, wygenerowany został dla testu DK_RGB_884. Wydrukowany test został pomierzony dwukrotnie a wyniki pomiarów zostały uśrednione. Różnica pomiędzy poszczególnym pomiarami a ich średnią arytmetyczna przedstawia się następująco: CIE dE aver= 0.19, CIE dE sigma = 0.10 CIE dE max = 0.72  Do przygotowania profilu użyty został program colprof z ustawieniami odpowiednimi do generowania profili ICC dla urządzeń pseudoRGB. Jako PCS profilu ICC została wybrana przestrzeń CIE Lab.  Program narzędziowy colprof po zakończeniu liczenia profilu, wyświetla podsumowanie jego przewidywanej dokładności. W teście dokładności uzyskaliśmy następujące wyniki CIE dE: max. = 1.179746, avg. = 0.322074, RMS = 0.383597. Uzyskany profil jest poprawny oraz ma ciągły gamut. W galerii poniżej można zobaczyć etapy oceny dokładności pomiaru, generowania profilu oraz oceny końcowej uzyskanego profilu ICC.

Generowanie profilu ICC Fomei SERIES 230 Lustre

Porównanie gamut-u papieru  Fomei SERIES 230 Lustre i gamut-u profilu ICC sRGB.

W galerii poniżej widać efekt rzutowania (porównania) gamut-u profilu papieru Fomei SERIES 230 Lustre (pełna bryła) oraz gamut-u profilu sRGB (siatka bryły). Na zdjęciach widać, że gamut papieru jest mniejszy od gamutu sRGB. W zakresie barw żółtych, żółto-zielonych raz niebieskich jest dużo szerszy niż gamut sRGB. W zakresie  świateł (dla L bliskiego 100) jest blisko punktu bieli profilu sRGB. W zakresie cieni (dla L bliskiego 0) wielkość gamut-u papieru umożliwia dobrą reprodukcję barw bez konieczności użycia dużej kompresji podczas konwersji obrazu z przestrzeni sRGB do przestrzeni testowanego papieru. Podczas konwersji zdjęcia między obydwoma przestrzeniami warto jednak pamiętać o włączeniu opcji BPC*.

Gamut profilu Fomei SERIES 230 Lustre vs. gamut sRGB

Porównanie gamut-u papieru Fomei SERIES 230 Lustre oraz gamut-u dla papieru fotograficznego (proces klasyczny AgX) z minilab-a Noritsu.

W galerii poniżej widać efekt rzutowania (porównania) gamut-u profilu papieru Fomei SERIES 230 Lustre (siatka bryły) oraz gamut-u możliwego do uzyskania przy zastosowaniu klasycznego procesu fotografii barwnej z użyciem minilaba Noritsu (pełna bryła). Na zdjęciach widać, że gamut uzyskany dla wydruku na papierze jest znacznie  większy od gamut-u możliwego do uzyskania przy zastosowaniu odbitki z klasycznego procesu AgX i minilaba Noritsu. Technologia druku atramentami pigmentowymi na papierach fotograficznych zawsze daje znacząco większy gamut niż ten uzyskiwany przy zastosowaniu procesu AgX.

Gamut profilu Fomei SERIES 230 Lustre vs. proces klasyczny AgX minilab Noritsu.

Porównanie gamut-u papieru  Fomei SERIES 230 Lustre oraz gamut-u zdjęcia testowego.

Dzięki oprogramowaniu narzędziowemu z pakietu oprogramowania ArgyllCMS uzyskaliśmy gamut opisujący zdjęcie testowe. Na zdjęciach w galerii poniżej możemy zobaczyć jak wygląda porównanie gamut-u papieru Fomei SERIES 230 Lustre (siatka bryły) oraz gamutu zdjęcia testowego (pełna bryła). Większość barw występujących na zdjęciu ładnie wypełnia bryłę gamutu papieru Fomei SERIES 230 Lustre i powinno transformować się do jego przestrzeni bez kompresji. Największa konieczna kompresja występować będzie w zakresie zakresie cieni (dla L bliskiego 0). Przy konwertowaniu zdjęcia do profilu drukarki warto włączyć opcję BPC. Funkcja ta pozwoli podczas kompresji cieni zachować w nich większą ilość szczegółów.

Gamut profilu Fomei SERIES 230 Lustre vs. gamut zdjęcia testowego

Podsumowanie i wnioski.

Testowany przez nas papier posiada wysoką białość podłoża. Jego punkt bieli przesunięty jest w kierunki barwy niebieskiej (b=-08.76). Spowodowane jest to prawdopodobnie sporą zawartością OBA** w testowanym papierze (FWA*** content = 1.018280 na podstawie pomiaru). Takie przypuszczenie potwierdza też wykres reemisji dla testowanego papieru. Reemisjia o wartości powyżej 100 z maksimum dla ok 440 nm również sugeruje sporą zawartość OBA w masie papieru.

Dla papieru Fomei SERIES 230 Lustre wygenerowany został profil ICC. Przy zastosowaniu do druku oryginalnych tuszy EPSON. Taka konfiguracja pozwala uzyskać duży i ciągły gamut. Taki gamut zapewnia  możliwość prawidłowej reprodukcji barw w przypadku drukowania prac amatorskich i profesjonalnych. Na zdjęciu poniżej widać symulację wydruku zdjęcia testowego. Konwersja zdjęcia do profilu drukarki przeprowadzona została w programie Adobe Photoshop z opcją rendering intent relative. Użycie opcji BPC pozwoliło na zróżnicowanie cieni w ciemnych partiach obrtazu. Uzyskany efekt reprodukcji barw dla testowanego zdjęcia oceniamy subiektywnie jako bardzo dobry.

Zdjęcie testowe w przestrzeni sRGB oraz po konwersji do przestrzeni profilu ICC papieru Fomei SERIES 230 Lustre.

Podsumowując. Papier Fomei SERIES 230 Lustre stanowi dobre rozwiązanie do druku prac amatorskich oraz profesjonalnych z użyciem urządzeń drukujących DryLab. Jego półmatowa powierzchnia o eleganckiej strukturze, wysoka ostrość drukowanych drobnych elementów obrazu i dobra reprodukcja świateł zachęcają do używania go jako podstawowego papieru do druku prac amatorskich. Uzyskiwana jakość wydruków powinna spełnić również oczekiwania profesjonalistów. Dobrze przygotowany, indywidualny profil ICC uwzględniający pewną zawartość OBA oraz stan urządzenie drukującego pozwoli osiągnąć dobrą reprodukcję barw drukowanych prac.

Zawartość OBA w papierze może powodować wystąpienie zjawiska metameryzmu oraz może mieć wpływ na mniejszą odporność na światło wydrukowanych prac. Badania takie wykraczają jednak po za zakres tego testu.

Zapraszamy do skorzystania z naszej usługi przygotwywania profili ICC dla drukarek fotograficznych!

* BPC – Black Point Compensation
** OBA – Optical Brightening Agents
*** FWA – Fluorescent Whitener Additive
Nazwy Adobe, EPSON, NIKON, Techkon, ArgyllCMS są zastrzeżonymi znakami towarowymi i stanowią własność ich producentów. 

Leave a Reply